شبکه خبری خلیج همیشه فارس

این شبکه خبری در راستای نشر اخبار و مطالب نو برای ارتقاء بصیرت کاربران در فضای مجازی فعالیت می نماید

شبکه خبری خلیج همیشه فارس

این شبکه خبری در راستای نشر اخبار و مطالب نو برای ارتقاء بصیرت کاربران در فضای مجازی فعالیت می نماید

پروژه جنگ فرسایشی در سوریه شکست خورد

جنگ فرسایشی در سوریه با هدف تضعیف دولت این کشور و جنگ داخلی فرسایشی برای امنیت بیشتر رژیم صهیونیستی شکست خورده است.

،محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو بافارس، درباره آخرین تحولات سوریه گفت: اگر آخرین گزارش‌هایی را که منابع مختلف درباره وضعیت سوریه منتشر کرده‌اند، تطبیق دهیم متوجه می‌شویم که معارضین و حامیان معارضین به مرحله ناامیدی رسیده‌اند.

وی افزود: قدرت‌های فرامنطقه‌ای همچون آمریکا، فرانسه، انگلستان و حامیان منطقه‌ای و همچنین عربستان، قطر و ترکیه به عنوان حامیان منطقه‌ای تروریست‌هایی که در سوریه اقدام به جنگ مسلحانه علیه حکومت می‌پردازند، به این جمع‌بندی رسیده‌اند که فعالیت نظامی نمی‌تواند دولت بشار اسد را در هم بشکند.

به گفته این استاد دانشگاه، از مقطعی که مردم و عشایر حلب به حمایت از ارتش و در نقطه مقابل با مخالفین و معارضین حرکت خود را آغاز کردند، عملا جنگ فرسایشی در سوریه با هدف تضعیف دولت این کشور و جنگ داخلی فرسایشی برای امنیت بیشتر رژیم صهیونیستی شکست خورد.

وی با بیان اینکه غرب هیچ‌گاه در سوریه به دنبال طرح حذف اسد و ایجاد حکومت دموکراتیک نبود، اظهار داشت: هیچ‌گاه ندیدیم آلترناتیو دولت اسد توسط غرب مطرح شود؛ ضمن اینکه شورای معارضین که توسط آمریکا تشکیل شد، شورای شکننده‌ای بود؛ یعنی هیچ افق روشنی به مردم سوریه ارائه نداد.

کوشکی ادامه داد: به همین خاطر مردم به این جمع‌بندی رسیدند که هدف مخالفین اسد، روی کار آمدن یک نظام دموکراتیک مردمی نیست، بلکه صرفا تضعیف دولت اسد با یک جنگ فرسایشی با هدف آسایش اسرائیل است.

وی نتیجه‌گیری معارضین برای سقوط دولت را با توجه به اینکه فضا برای اسد نسبت به ۶ ماه پیش بهتر شده، مبهم دانست و گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش سوریه به تدریج در کنار مرز ساماندهی می‌شود و سعی می‌کند مرزهای خود را با ترکیه و لبنان و اردن مسدود کند؛ اکنون دیگر در منطقه جنوب سوریه که محل آسیب‌‌ها بوده است، آرامش حاکم است.

این استاد دانشگاه درباره دخالت ناتو در سوریه نیز گفت: ناتو چون انگیزه لازم را ندارد، در سوریه دخالت نخواهد کرد؛ ضمن اینکه امیدواری ناتو، آمریکا، فرانسه و انگلیس این بود که از طریق گروه‌های سلفی و القاعده بتوانند اهداف خود را محقق کنند که این اتفاق رخ نداد.

کوشکی با اشاره به برخی اظهارنظرهای معارضین مبنی بر دخالت ایران در سوریه، گفت: ارتش سوریه امکانات کافی را داشته و به جهت تجربه ۴ دهه آماده‌باش در مقابل رژیم صهیونیستی، نیازی به ایران ندارد.

این استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ایران از ابتدا نشان داد که در حوزه دیپلماتیک همراه سوریه است، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی و حامیان غربی‌اش محور مقاومت را هدف قرار دادند و اگر دولت بشار سرنگون شود باید منتظر باشیم که جمهوری اسلامی مستقیما مورد هدف قرار بگیرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل جمهوری اسلامی همه توان سیاسی و دیپلماتیک خود را بسیج خواهد کرد تا اولا دولت بشار قربانی جنگ‌های داخلی نشود و ثانیا حقوق مردم سوریه در تغییر آرام حکومت و تبدیل حکومت فعلی به حکومت موردپسند مردم سوریه محقق شود.

کوشکی درباره نشست اخیر ایران که با حضور برخی از کشورها همراه شد، با بیان اینکه حرکت جمهوری اسلامی بخشی از طراحی دیپلماسی در حمایت سیاسی از سوریه بود، اظهار داشت: این نشست با این رویکرد برگزار شد که مساله سوریه جز از طریق نیروهای درون این نظام و مردم و معارضین مسالمت‌جو و سیاسی و گفت‌وگو با دولت قابل حل نخواهد بود و از طرفی نشانه تایید بین‌المللی این دیدگاه هم بود.

وی افزود: حضور بیش از ۱۴ کشور از طریق اعزام نماینده یا مقامات مختلف نشان داد که اراده کشورهای منطقه بر این استوار شده که مساله سوریه از فاز نظامی خارج و صورت گفت‌و‌گوی مسالمت‌آمیز سیاسی به خود بگیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر جمهوری اسلامی وارد عمل نمی‌شد بایستی منتظر بودیم که خود جمهوری اسلامی هدف قرار بگیرد، تصریح کرد: ما برای دفاع از منافع اعتقادی و کلان محور مقاومت، در سوریه وارد عمل شدیم و سعی کردیم بحران سوریه را از حالت نظامی به سیاسی تبدیل کنیم؛ زیرا استراتژی جمهوری اسلامی تبدیل بحران سوریه از حالت نظامی به سیاسی است؛ بنابراین طبیعی است که دخالت نیروهای نظامی ایران در سوریه موضوعیتی ندارد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد