شبکه خبری خلیج همیشه فارس

این شبکه خبری در راستای نشر اخبار و مطالب نو برای ارتقاء بصیرت کاربران در فضای مجازی فعالیت می نماید

شبکه خبری خلیج همیشه فارس

این شبکه خبری در راستای نشر اخبار و مطالب نو برای ارتقاء بصیرت کاربران در فضای مجازی فعالیت می نماید

گسترش بی اعتمادی کشورهای مختلف دنیا به آمریکا

 – پس از آنکه دولت فرانسه در پی افشای برنامه جاسوسی آمریکا از شهروندانش سفیر واشنگتن در پاریس را به وزارت خارجه احضارکرد اینک خبر های حاکی از آن است که دولت مکزیک نیز درصدد احضار سفیر واشنگتن است.

با لاخوس سازدی  تحلیل‌گر سیاسی ساکن ویرجینای آمریکا در مورد رسوایی اخیری که گریبان آژانس امنیت ملی این کشور را گرفته، می گوید که این باید یک زنگ خطر باشد برای دولت مکزیک که به همسایگان شمالی خود اعتماد نکند. فیلیپ کالدرون همچون تمام روسای جمهوری مکزیک کسی بوده که با آمریکا همکاری نزدیکی داشته است.

.  

دولت وی حتی در سال ۲۰۰۷ یک پایگاه محرمانه نظارت الکترونیکی را در مکزیک ایجاد کرد تا از طریق آن به آمریکا در زمینه فعالیت‌های جاسوسی این کشور در منطقه کمک کند.

بنابراین، رسوایی اخیر باید به عنوان یک هشدار مورد توجه قرار بگیرد تا دولت مکزیک دست به اقدامات قاطع و اساسی برای محافظت از حریم و امنیت جریان ارتباطات این کشور بزند؛ ارتباطات دولتی و بویژه ارتباطات رئیس جمهور . همانطور که دیلما روسف، رئیس جمهور برزیل از چنین طرحی خبر داده است.

دولت مکزیک باید دست به اقداماتی مانند توسعه امور زیر بنایی خود در زمینه اینترنت و دیگر اشکال ارتباطات اینترنت-محور بزند و به عنوان مثال به شرکت‌های خدمات اینترنتی آمریکا اتکا و اعتماد نکند.

من در واقع از افشا شدن این جاسوسی اخیر که همچنان ادامه دارد، شگفت زده نشدم. ما بر اساس گذشته و تاریخ می‌دانیم که انگلیسی‌ها در قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی از اسپانیا و مستعمرات این کشور طلا و نقره سرقت می‌کردند.

اکنون نیز گروهی از کشورهای آنگلو ساکسون تحت رهبری آمریکا از طریق جاسوسی و نظارت همان فرایند را ادامه می‌دهند. این کشورها شامل ایالات متحده آمریکا (آژانس امنیت ملی این کشور)، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند می‌شوند.

اما اکنون آنها طلا و نقره سرعت نمی‌کنند؛ آنها اطلاعات کشورها را سرقت و حریم شخصی مردم را نقض می‌کنند.

آنها صرفا از روسای جمهور جاسوسی نمی‌کنند، بلکه از شرکت‌ها گرفته تا اشخاص حقیقی در سراسر جهان قربانی جاسوسی آنها می‌شوند. این امری حقیقتا حیرت انگیز است.

شاید یکی از کارهایی که دولت مکزیک باید انجام دهد، پیوستن به پیمان‌هایی مانند پروژه کابلی کشورهای بریکس باشد؛ پروژه‌ای که شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی برای توسعه اینترنت فیبر نوری آنها می‌شود و همه این کشورها را به هم پیوند می‌دهد.

احتمالا یکی از دلایل ایجاد چنین پروژه‌ای تضمین امنیت ارتباطات است تا زیربنای ارتباطات این کشورها مانند کابل‌ها و شرکت‌های خدمات اینترنتی از آمریکا عبور نکند و از کشورهایی دیگر عبور کند. البته آنها باید ابزارهای فنی خود را توسعه دهند؛ نه تنها تجهیزات بلکه نرم افزارهای حفاظت از ارتباطات و نرم افزارهای رمزگذاری اطلاعات خود را باید بهبود بخشند.

در پایان مایلم اشاره کنم انریکو نیتو، رئیس جمهور فعلی مکزیک قبل از اینکه در تابستان ۲۰۱۲ پیروز انتخابات شود، آنها (کشورهای آنگلوساکسون) جاسوسی خود را از وی و نه تن از همکاران نزدیک او آغاز کرده و ۸۵ هزار و ۵۰۰ پیامک آنها را مورد نظارت قرار دادند.

این گونه اقدامات اعتماد را از بین می‌برد. تمام این فعالیت‌ها نقض قوانین بین الملل و همچنین قوانین داخلی هستند؛ آنها نقض حق حاکمیت و بویژه از بین برنده اعتماد و اطمینان به شمار می‌روند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد